מייצגים מורשים במס הכנסה 311191100​

החזר מס שבח לגמלאים

בדקו עכשיו בצורה קלה, נוחה, בטוחה וללא דאגות

על פי פקודת מס הכנסה, סעיף 9א, קיים פטור מיוחד על הכנסות אשר מגיעות מקרן הפנסיה, כל עוד מקבל הקצבה עבר את גיל הפרישה. על פי החוק, החל משנת 2025, קצבת הפנסיה יכולה להיות פטורה ממס עד לסכום של 67% מסכום תקרת הקצבה, כאשר כיום מדובר בפטור של עד ל 52% מגובה הקצבה.

הפטור ממס הזה, היום, וגם בעתיד מזכה את מקבל הפנסיה בהחזר מס משמעותי ביותר, וחשוב מאוד לדעת על כך, להבין כיצד עובד החישוב, מה המשמעות שלו, ולדרוש את ההחזרים המגיעים למקבל הקצבה בהתאם לחוק.

מה כולל הפטור ממס?

כאמור, הפטור על הכנסות אשר מקורן מקרן הפנסיה לאלו אשר עברו את גיל הפרישה מגיע מכח סעיף 9א לפקודת מס הכנסה, כאשר הוא מחולק לשני חלקים עיקיים:

  1. הפטור הבסיסי מהמס – עומד כיום על 35%.
  2. פטור נוסף אשר יכול להשתנות וכפי שכתבנו בתחילת המאמר, החל משנת 2025 הוא יעלה לכדי 32% נוספים.

על תלוש הפנסיה ניתן לראות את שיעור הפטור המדוייק לו היא זכאית.

איך מקבלים את החזר המס?

בכדי לקבל את החזרי המס ניתן להגיש את טופס 161ד לרשות המיסים באמצעות פקיד השומה. הטופס הזה, אשר נקרא טופס קיבוע זכויות, הוא טופס אשר יקבע את שיעור הפטור ממס לו זכאי אותו גמלאי בהתאמה לכל הנתונים שלו. בכדי להגיש את הטופס הזה ולקבל את שיעורי הפטור הנכונים והמדויקים המגיעים לאותו גמלאי, חשוב מאוד להגיש יחד עם הטופס את כל המסמכים הדרושים ולכן אם אתם מתקשים לבצע את זה בעצמכם, עדיף להיעזר במומחים בתחום. לאחר שכבר הגשתם יהיה הרבה יותר קשה לבקש תיקון או שינוי.

הפטור הזה יכול להגיע לסכומים משמעותיים מאוד, ולכן אל תוותרו על כך, וחשוב שתדעו כי במידה וגיליתם רק עכשיו כי אתם יכולים להיות זכאיים לפטור הזה, תוכלו להגיש בקשה להחזרי מס עד 6 שנים אחורה ולקבל החזר רטרואקטיבי אשר יכול לעמוד על סכומים גבוהים במיוחד – אל תוותרו על כך!

נקודות זיכוי נוספות

מעבר לאחוזי הפטור שעליהם כתבנו קודם, ישנם גמלאים אשר יכולים להיות זכאיים להטבות נוספות במס על פי תנאים מיוחדים כמו:

  • ניצולי שואה – אדם אשר מקבל קצבת נכות אשר נקבעה על פי חוק נכי רדיפת הנאצים, הקצבה הזו פטורה לחלוטין מתשלום מס, גם אם מדובר בקצבה המשולמת על ידי מדינת ישראל ובין אם היא משולמת על ידי מדינה זרה. בנוסף, במידה ונקבעו לניצול שואה אחוזי נכון של 90% – 100% הוא יכול לקבל פטור מלא ממס הכנסה על כל ההכנסות שלו.
  • אירוע לבבי, שבץ או מחלה חמורה – אדם אשר קיבל אחוזי נכות של מעל ל 89% בשל אירוע לבבי, שבץ או מחלה קשה, על פי הגדרות החוק, יכול לקבל פטור מלא ממס הכנסה כבעל נכות רפואית.
  • הכנסות ריבית – במידה ומס הכנסה לא ביצע ניכוי אוטומטי של ההחזר על הכנסות ריבית מפקדונות בנקאיים או תכניות חסכון, גמלאים יכולים לקבל החזרי מס על כך בסך של עד 8,200 ₪.
  • תשלומי ביטוח לאומי – גמלאים אשר ממשיכים לעבוד למרות שכבר עברו את גיל הפרישה יכולים לקבל החזרים של תשלומי הביטוח הלאומי לאחר גיל הפרישה שלהם.
  • מעבר לבית אבות – גמלאי אשר עובר לבית אבות, וקודם המעבר הוא משכיר דירה, יכול לקבל החזר מס מיוחד אשר מעניק לו פטור מס על ההכנסות שהוא מקבל משכר הדירה.

ישנן עוד אפשרויות להחזרי מס בתור גמלאיים, החזר מס לשכירים, החזרי מס לעולים חדשים ועוד, ולכן חשוב לבדוק היטב את כל הזכאויות והנתונים בהם אתם עומדים בכדי שיהיה אפשר לחשב בצורה מדוייקת את מה שאתם זכאיים לו ותוכלו לקבל החזרי מס על כל המיסים ששילמתם או נגבו מכם למרות שלא הייתם צריכים לבצע זאת על פי החוק.

שתפו אותנו

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
תוכן עניינים

מאמרים נוספים בנושא

החזר מס להורים גאים

החזר מס להורים גאים

מדינת ישראל מעניקה הטבות מס להורים לילדים, במטרה לסייע בהוצאות גידול הילדים. הטבות אלו כוללות קצבת ילדים ונקודות זיכוי ממס הכנסה. עד לשנת 2017, הטבות

החזר מס לנכי צה"ל

החזר מס לנכי צה"ל

מדינת ישראל מעניקה לנכי צה"ל הטבות רבות, במטרה לסייע להם להתמודד עם נכותם ולשפר את איכות חייהם. אחת ההטבות החשובות הניתנות לנכי צה"ל היא החזר